2010-08-22

Börja om från början

Ja, här ser man en skärmdump med de olika dokumenten jag skrev om. Med de osynliga tecknen synliga och allt. Dokumentet till höger är sammanfattningsdokumentet. Det i mitten är radräknaren. Och till vänster, under de båda andra, ligger innehållet, själva boken, och här befinner jag mig på sidan femtiofem.

Som synes är det väldigt gyttriga rader. Och det här är alltså i början av arbetet. Eller, det är det egentligen inte. Jag fick nämligen göra alltihop en extra gång.

Jag satt i lugn och ro på en ö i Stockholms skärgård i den första vändan och jobbade med det här några timmar varje dag. Pluppa ner, kopiera, klistra in, lägg till ny rad ... Medan sommarvinden blåste över havet utanför. Jag släppte ut en humla, drack kaffe med min pappa och min syster, pratade med barn och fastrar och kusiner som kom och gick. Det gick bra att vara halvkoncentrerad, i alla fall när jag hade kommit in i det. Helt okoncentrerad kunde jag inte vara. Då hakade det upp sig och blev fel.

Men hur som helst, jag gjorde över sex hundra sidor. Och sedan skulle jag ladda upp boken på Vulkan när jag kom hem. Jag hade inget internet därute på landet. Men det visade sig att jag hade tänkt fel. Jag hade glömt det där med storleken på boken, att alla böcker på Vulkan ska vara i A5-format. Mitt manus var i A4. Och det var ju inte bara att ändra. För då skulle alla å:na hoppa fel igen.

Alltså fick jag sätta mig och börja om från början. Med lite färre rader, naturligtvis. Men sammanlagt så har jag säkert gjort ett par tusen sidor. Om man räknar med alla tester och misslyckade försök.

Inga kommentarer: