2011-05-18

I Adams barn


Å! Sådana här böcker görs inte längre, hörni. Men man får vara glad att man kan studera dem på internet.

Som kontrast till min Lilla å-bok så skulle det vara kul att någon gång försöka göra något liknande. Alltså samarbeta med en konstnär och skriva om döden på vers med rim och allt. Jag ska fundera på det. Just nu jobbar jag med romanen. Har också planer på något slags psykoanalytiskt kärnkraftsprojekt där det undermedvetna i debatten ska undersökas. Och så borde ju Lilla å bli ljudbok någon gång ... Ja, det finns så mycket roligt och spännande att göra medan man lever. Så många idéer, så lite tid.

Dikten "Dödens Engel" skrevs 1834 av ärkebiskopen och akademiledamoten Johan Olof Wallin (1779-1839, kanske mest känd som författare till "Den blomstertid nu kommer") under en av koleraepidemierna i Sverige. Den här boken är illustrerad av Carl Larsson och publicerades 1880.

4 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, vilket vackert omslag, särskilt fjärilen inpräntad i tyget.

Jag tror det finns några sådana där gamla godingar i familjens lanthus. Med innehållet kanske helt daterat, men själva tryckkonsten som finess.

Trevligt att ses idag, fjäril.

Helena Looft sa...

Visst är det fint? Kolla bilderna inuti också! Vi ses snart igen och promenixar i det gröna.

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, så vackra jugendvinjetter.

Idag skrev jag något där du nämndes, i Gabis Annex.

Helena Looft sa...

Ja! Jag ska skriva en ny kommentar eftersom den gamla försvann ...