2010-08-01

Förvandlingar

Efter några tjötmejl till Vulkan fick jag ett vänligt och informativt svar – det visade sig att jag inte kunde ladda upp mitt PDF-dokument eftersom det inte är skapat i Word utan i ett Mac-ordbehandlingsprogram som heter Pages (och som Sven inte rekommenderar, obs!)

Beskedet gjorde mig förbryllad och dyster till sinnes, dels för att samma procedur funkade förra gången, med "I väntan på support", dels för att jag har jobbat mycket med den här boken – halva sommaren närmare bestämt. Jag ska så småningom berätta mer om arbetsprocessen eftersom den har varit väldigt intressant och lärorik. Det har varit en hel del turer och misslyckanden och grubbel och trubbel under skrivandets gång.

Nåväl. Jag försökte förstås göra om mitt Pages-dokument till Word, eftersom man även kan ladda upp sådana hos Vulkan, men det gick inte utan att texten hoppade helt fel och filen blev jättestor och skum. Då kom jag på att jag kanske kunde hitta någon annan sorts Wordkonverterare och testade den här fina sajten. Det blev en bra Wordfil, men den gick ändå inte att ladda upp hos Vulkan; det kom bara upp outgrundliga felmeddelanden som jag inte kunde tyda. Men! när jag via ett annat fiffigt ställe gjorde om Worddokumentet till PDF igen så gick det! Ta alltså detta som ett tips, alla andra Vulkananvändare som har drabbats av samma problem som jag.

(Jag mejlade Sven och berättade om hur jag löste problemet för jag hade hoppats att han skulle tycka att jag var lite smart, men det tyckte han nog inte för jag fick inget svar.)

Jahaja. Hur som helst. Där ser man. Nu är det bara omslaget som inte vill sig, för det ändrar storlek hela tiden på ett mystiskt vis.

Inga kommentarer: