2013-10-08

Jo, jag är förkyld också

En annan fin sak Beckett har sagt är detta – när han talar om sitt arbete i förhållande till samtida kollegors och menar att Joyce är en sorts allsmäktig författare med gudalika ambitioner, en skapare av världar, kanske mer ordnade och bättre än den gamla vanliga:
The more Joyce knew the more he could. He's tending toward omniscience and omnipotence as an artist. I'm working with impotence, ignorance. I don't think impotence has been exploited in the past. There seems to be a kind of esthetic axiom that expression is achievement – must be an achievement. My little exploration is that whole zone of being that has always been set aside by artists as something unusable – as something by definition incompatible with art.  
En manlig författare som jobbar med "impotence" – jag tycker det är kalas! Tänk om fler författare var så modiga, gäller även många i dag.

Annars har jag tyvärr inte haft så mycket tid med uppsatsen den senaste veckan – jag får en del korrekturläsningsjobb som jag gladeligen tar för att dryga ut min skrala ekonomi, jag har varit support åt en gammal vän i ett Mejanprojekt, jag ska opponera på en annan uppsats på universitetet och på torsdag åker jag till Göteborg och pratar om min bok på det nya litteraturhuset där. Bra saker, alltihop, men tiden räcker inte riktigt till ...

Inga kommentarer: