2011-04-21

Please feel free

Nu ska jag berätta den roliga historien om Vistaprint och deras kundservice – det är därifrån jag har fått mina muggar; jag beställde fyra stycken och sedan tänkte jag beställa några till. De första såg jättefina ut, det var inga problem med dem över huvud taget, men när jag skulle beställa nya såg förhandsvisningsbilden hos Vistaprint plötsligt konstig ut. Å:et på muggen hade liksom sträckt ut sig på bredden och Vistaprint hade lagt in några nya instruktioner som man var tvungen att följa.

Det var väl inget konstigt med det, jag gjorde som det stod, men det fungerade inte. Å:et fortsatte att se utsträckt ut. Jag ska inte trötta ut någon läsare med tekniska detaljer – jag nöjer mig med att försäkra er om att jag gjorde precis som man skulle och att jag till och med bad min lillebror om hjälp; han är i reklambranschen och kan allt om tryck så det handlade definitivt inte om ointelligens eller sbs eller något annat i den vägen.

Det roliga började sedan, när jag skulle klaga hos Vistaprint. De har bara kundservice på engelska, nämligen, och man får välja på att ringa eller mejla. Jag föredrog mejl eftersom jag inte är någon hejare på English när det kommer till technical details och därmed related problems och jag försökte med många fina krumbukter och omskrivningar förklara mitt dilemma – att jag hade gjort a mug with the Swedish letter å on it och att the design såg strange ut och att jag hade bett min very super special professional-in-the-printing-business brother om help osv, varpå jag fick följande meningslösa svar:

Dear Helena Looft:
Thanks for contacting Vistaprint, where it's easy to make an impression for less.
We have made the requested changes to the Mug. Please feel free to log into your Account and review the document before placing the order.
Should you wish to edit your document prior to placing your order, you can click the “Edit” button located in the Portfolio.
We apologize for any inconvenience you may have experienced. Please feel free to contact us if you have any further questions.
Thank you for choosing Vistaprint.
Sincerely,
Xxxx Xxxxx
Vistaprint Customer Service


Alltså, muggen såg exakt likadan ut, så vad the requested changes skulle föreställa har jag ingen aning om. Jag skickade nedanstående mejl:

Original Message:
Date Sent: 4/12/2011 15:44
Dear Xxxx Xxxxx,
thank you for your answer, but the problem is not solved.
The letter å on the mug is still stretched out, in the same way as before (see the attached picture). If you look at the ring above the a, you can see that it is oval, not round as it should be. The first four mugs I ordered didn't look like this.
Best regards
Helena Looft


och samma dag fick jag följande svar:

4/12/2011
Dear Helena Looft:
Thanks for contacting Vistaprint, where it's easy to make an impression for less.
We have made the requested changes to the Mugs once more. Please feel free to log into your Account and review the document before placing the order.
Should you wish to edit your document prior to placing your order, you can click the “Edit” button located in the Portfolio.
We apologize for any inconvenience you may have experienced. Please feel free to contact us if you have any further questions.
Thank you for choosing Vistaprint.
Sincerely,
Xxxx Xxxxx

Vistaprint Customer Service


Exakt samma svar, som synes, förutom de små orden "once more". Man kan verkligen se den illvilliga BOFH:en framför sig och den förtjusta minen när hon – ja, det var en hon i det här fallet – petar in två små extra ord i mejlmallen utan att ha gjort någonting. Så jag skrev att jag inte kände mig det minsta free utan snarare lite irritated eftersom ingenting hade hänt. Då bytte Vistaprint taktik och föreslog att jag skulle ladda upp en ny bild. Jag skulle också vara vänlig och notera att jag kunde beställa samma mugg som jag hade beställt tidigare. "Thank you for choosing Vistaprint" etc.

Jag svarade förstås att jag hade laddat upp massor av bilder redan och att jag inte ville beställa någon mugg om jag riskerade att få gå igenom samma hopplösa klagomålsprocedur en gång till och ställde den raka och enkla frågan om det möjligen kunde vara så att muggen såg tossig ut på hemsidan men att den ändå skulle bli okej vid själva beställningen. I dag, efter fem dagar, kom detta mejl:

Dear Helena Looft:
Thanks for contacting Vistaprint, where it's easy to make an impression for less.
We recommend that you re-order the Mug as you did previously as we do not have any other suggestion at this time.
Please follow the steps below to re-order documents from your Vistaprint Account.
1. Visit our website at: www.vistaprint.se
2. Click on: "Sign in Now" at the top of the page 

3. Enter your account information and click the "Sign-In" button
4. You will be taken to the: "My Account" page 

5. Click on "See Full Portfolio" 

6. Find the document you wish to reorder. (Please note the padlock icon next to your previously ordered document. This means the document is locked and cannot be changed.) 

7. Click "Order Doc" next to the documnt you wish to re-order.
8. Complete the checkout process.
If you need to make changes to a locked document in your Portfolio, click "Edit Doc", make your changes, and the system will save the new document in your portfolio. You may want to rename the new document to avoid confusion and re-ordering the wrong document.
Please note that there is no limit to the number of reorders you may place. We are happy to have you order our free 250 business card offer, or any of the other fine items in our product line, as many times as you like.
We hope you find this information helpful. Please feel free to contact us if you have any further questions. 

Thank you for choosing Vistaprint.
Sincerely,
Xxxxxx Xxxxx

Vistaprint Customer Service


Å ja ba:

*deep sigh* And no, the information has not been helpful at all. I would have preferred straight answers to my questions instead of useless pre-written instructions.
Please feel free to contact me if you have any apologies.
Thank you for nothing.
Sincerely
Helena Looft
Writer and journalist

4 kommentarer:

Karin S sa...

Äh?

Jag fattar inte hur du orkar hålla på med de här knäppa gör-det-själv-sajterna? Ursäkta att jag säger det, men gör i såna fall verkligen hellre själv. Potatistryck (å) på t-shirt, eller linoeluem - det är lite seriösare. Muggar kan du väl ha några andra?

Helena Looft sa...

Haha, jag undrar också hur jag orkar. Men jag ser allt som en del i projektet, även sådana här konstigheter, och då blir det lite lättare att uthärda.

Karin S sa...

Du, du kan ålägga dem att göra saker!
kom jag på nu. Annars - åtal!? Det här kan bli hur kul som helst!!!

Helena Looft sa...

Jä, det är en bra idé! Jag har skrivit ett nytt mejl nu i alla fall och väntar med spänning på svaret ...