2019-06-19

Visa i midsommartider


Så här inför sommarsolståndet är det lätt att bli lite extra hedning; midsommar är ju en högtid som kristendomen inte riktigt har lyckats lägga beslag på. Man har försökt få till något med Johannes döparen, vad det nu kan vara, jag blev tvungen att googla, och det skulle alltså vara hans födelsedag man firar, men, ja, alltså ... det har nog inte riktigt fastnat i det allmänna medvetandet. 

De senaste dagarna har jag, till min dotters förtret, gått omkring och gnolat på Herr Mannelig, jag tycker den passar bra just till midsommar och det hedniska. Dottern tycker att den är tjatig, jag tycker den är helt fantastisk. Texten! Stämningen! Blandningen av folktro och kristendom! Jag är svag för sådana där gamla medeltidsballader och rent allmänt för mollstämd musik som bara pågår och upprepar sig i en evighet.

Sången handlar om ett bergatroll som friar till en fager ungersven, hon har eventuellt någon sorts förbannelse lagd över sig som hon hoppas att han ska kunna befria henne från. Hon erbjuder honom dyrbara gåvor – tolv vilda hästar, tolv kvarnar med silverbeslagna hjul, ett gyllene svärd och en silkesskjorta  men han avvisar dem och tackar nej till frieriet eftersom hon inte är en "kristelig kvinna".

Det finns mycket att fundera på här, känner jag. Det är oklart om bergatrollet försöker lura Herr Mannelig eller om hon faktiskt behöver något som han vägrar ge henne. Man kan också fundera på om det är något han missar. Och om det hela på ett övergripande plan visar hur den gamla förkristna religionen, där kvinnor hade mer makt och inflytande, får ge vika för den nya patriarkala ordningen.

Hur som: Jag känner med, och känner igen mig i, bergatrollet! Hur många gånger har jag inte stått där inför en fager man med alla mina hästar och kvarnar, jag har massor att ge som han inte vill ha. Svärdet! – med det kan han vinna alla strider. Skjortan! – den är inte sömmad med varken nål eller tråd. Men han ba: "Nix, du är ingen kristelig kvinna." Vi talar förbi varandra. Jag hoppas på något som han inte ens kan se.

Inga kommentarer: